Minunea Agheazmei din vremea lui Mihai Viteazul 1600-1601 (după Istoria Bisericii Româneşti din Ardeal de I. Lupaş)

Culeasa de Florin Mateiu.

Mihai Viteazul, înainte de a ajunge ban al Craiovei şi mai apoi domn al Ţării Româneşti, a fost un negustor, îndeletnicire prin care cutreiera lumea. A cunoscut bine viaţa creştinilor din Balcani, care se aflau pe vremea aceea sub stăpânirea turcească.

Credinţa sa şi caracterul puternic l-au făcut să ajungă domn al Munteniei, din voia Domnului Nostru Iisus Hristos, care ne-a arătat o cale a milostivirii Sale. Aceasta pentru că Mihai este domnitorul Unirii. Conştiinţa despre necesitatea unirii nu o avea doar el, acest domn plin de evlavie, căci citind pe cronicarii dinaintea sa vedem că această conştiinţă a vechilor romani exista în Ţările Române.

Că Mihai Vodă a fost un ctitor o mărturisesc hrisoavele şi cronicile spaţiului nostru până în Balcani ori părţile greceşti. Că el a fost un foarte bun diplomat şi conducător de oşti o mărturisesc fie şi indirect cronicarii contemporani cu el din Apus. Că faptele sale eroice au aprins speranţa în sufletele popoarelor din Balcani o mărturiseşte folclorul acestor neamuri creştine frăţeşti întru Domnul. Doar noi uităm să-l pomenim pe viteazul domn, aşa cum o merită.

În calitatea sa de principe al Ardealului a instituit o Mitropolie ortodoxă pentru ai săi şi acolo la Bălgradul ardelean (Alba Iulia). Mihai a vrut să zidească şi o biserică catedrală. Romano-catolicii se împotriveau prin cler sau prin nobili, zicându-i că legea lor este cea adevărată, vrând să argumenteze şi teologic cele afirmate de ei.

Atunci cucernicul domn le-a răspuns:

– Cearta de cuvinte este o osteneală fără capăt, dar şi fără ceartă vom putea dovedi cu ajutorul lui Dumnezeu cel ce ajută repede. Să mergem în mijlocul cetăţii şi acolo să se aducă apă curată şi arhiereul meu cu preoţii mei să o sfinţească în faţa tuturora, tot astfel să facă ai voştri din partea lor şi după ce o vor sfinţi, să o punem şi să o închidem în vase deosebite, pecetluind şi eu şi voi cu peceţile voastre apa şi uşile bisericilor. Şi a cui apă va rămâne nestricată, legea acelui este mai dreaptă, iar a cui se va strica şi legea să-i fie rea. Căci dacă apa mea va rămâne nestricată, după cum nădăjduiesc în Dumnezeu că va să fie, să-mi îngăduiţi fără vorbă să zidesc biserica, iar de nu, nu o voi zidi, aşa după cum voiţi voi.

Şi toţi au strigat:

– Bine, bine, aşa să fie!

Deci au sfinţit apa şi unii şi ceilalţi şi au aşezat-o pecetluită în vase diferite în biserica cea mare a latinilor (unde odihneşte Iancu de Hunedoara).

Si latinii (catolicii) şi-au sărat apa lor cu sare, să fie mai siguri pe ei. După 25 de zile desfăcând vasele de agheazmă au văzut că apa sfinţită de episcopul lui Mihai şi preoţii ortodocşi a rămas nestricată, pe când apa sfinţită de preoţii latini, cu toate că au pus şi sare în ea, s-a stricat atât de tare, încât s-a umplut toată biserica de miros greu, după desfacerea peceţilor. Şi a puţit acolo timp îndelungat.

Aşa a fost pusă temelia bisericii mitropolitane din Alba, dar căzu bravul soldat al lui Hristos. Şi a fost omorât Mihai în mijlocul alor săi… pe câmpia Turzii mişeleşte fu omorât. Nu zicem că de un catolic, ci de un necreştin de fapt. Şi doar cu jertfă, după un timp îndelungat, şi cu răbdare şi statornicie, au ajuns românii să aibă Mitropolie în Ţara Românească a Ardealului, provincia cea mai întinsă de pe harta actuală a României.

Prin mila Domnului şi buna administrare a Bisericii noastre strămoşeşti, iată că au ajuns românii ardeleni să aibă nu una, ci două Mitropolii în Transilvania, pentru buna păstorire a creştinilor ortodocşi români, dintre care unii încă vieţuiesc peste graniţă.

 

Doamne Iisuse Hristoase, Slavă Ţie!

 

16 răspunsuri

  1. Povestea îmi place mult pentru că eu sunt olteancă și sunt mândră de Mihai Viteazul. Dar, tot ca olteancă ce sunt , tare mi-e teamă să nu fie vreo șmecherie la mijloc. Numai cine nu-i cunoaște ce le poate duce capul …

    • Cele doua Mitropolii exista.
      In ce ar putea consta smecheria?

      • Nu știu. Eu sunt olteancă doar 75 %.

      • Nu pricep.
        Oare din cauza ca sint Ardelean?

      • Nu fac nicio discriminare și apoi la câte bloguri mi-am propus să văd astăzi , am reușit doar vreo 50 ,nu am mai avut timp să observ cine ce e.

        Mama mea, olteancă sadea, la un moment dat mi-a luat bani pe un obiect.
        Mi-a trebuit ceva timp să mă dezmeticesc și să-mi dau seama că îmi vânduse mie, un obiect de-al meu. Din familia mea doar un verișor inginer și cu mine nu am făcut și nu facem comerț.

        Oltenii sunt mincinoși, lăudăroși și foarte șmecheri. De ce crezi că nu-i înghit ungurii pe olteni ?

        Parcă citisem o poveste despre cum îi înșelau oltenii când le vindeau vin.

        Cum mie îmi lipsește acest talent al lor, nu știu ce să spun dar, în mod sigur, trebuie să fie o șmecherie la mijloc.

        Nu trebuie să te necăjești. Nu am vrut să-ți stric plăcerea. Dacă vrei poți să ștergi comentariile pentru că nu sunt supărăcioasă din fire.
        Despre ardeleni am o părere chiar foarte bună. Oameni serioși, muncitori și cinstiți.

      • Dictaturo!
        Singura smecherie a lui Mihai a putut fi doar credinta.Si a lui si a preotilor ortodocsi care au sfintit apa.

  2. Eu sunt din Moldova și, cu voia voastră, pot să vă ofer câteva informații. Acum câțiva ani mi-am ridicat și eu astfel de întrebări, la o parte am și primit răspunsuri. Multe din informațiile pe care le am vin din partea unui… muntean.
    Pe vremuri existau școli inițiatice, unde ucenicii erau învățați o „altă cale”, cea a eonilor (EÓN, eoni, s. m. Ansamblul forțelor eterne emanate de o ființă, care fac posibilă acțiunea sa asupra lucrurilor, în filozofia neoplatonicienilor și a gnosticilor. [Pr.: e-on] – Din fr. éon).
    Apa este unul din cele 4 elemente predominante de pe Terra, pe lângă pământ, aer și foc (în astrologie cele 12 zodii sunt împărțite tot pe baza acestor 4 elemente). Ea se află în procent de peste 70% atât pe Terra cât și în organismul uman.
    Am căutat în arhivă și am găsit ceva, pentru cei care vor să știe ceva mai multe despre apă:
    http://filmedocumentare.com/apa-misterul-cel-mare/
    Sarea are rol de purificator. Pentru că au fost mai puțin cunoscători, ei au inversat procesul pur și simplu. Apa primește informații și le stochează. Ce au trimis ei apei au fost stările lor interioare, pe care vroiau să le ascundă. De aici a venit și mirosul….
    Mihai a fost unul dintre ultimii absolvenți ai unei astfel de școli. Mulți dintre autorii scrierilor vechi și/sau de valoare își începeau cuvintele cu „io” (mai recent, acest cuvânt l-a folosit și Eminescu). În limba greacă „yio” înseamnă „fiu”. Mulți se gândesc că acest lucru ar înseamna că ar fi fiul lui tata sau al mamei… e o greșeală. Traducerea ar fi „fiu al lui Dumnezeu” și al mamei Gheea.
    „Orto” înseamnă „drept”. „Ortodoxie” înseamnă „dreapta cunoaștere”. Semnificația crucii este următoarea: ceea ce gândești este ceea ce faci, ceea ce faci și gândești îi înveți și pe alții. Tot ceea ce faci, gândești și spui se face doar cu iubirea față de Dumnezeu, cel are ESTE.
    Isus a căpătat „cunoaștere” umblând prin lume, la fel și Mihai. După acumularea de învățătură (timp de mulți ani!) și-a predat învățătura ucenicilor pe care i-a trimis în lume. Doar un habotnic își poate închipui că credința lui e cea mai bună, văzând doar imperfecțiunile aparțin altei nații, religii sau societăți. Un astfel de habotnicism dus la extrem se poate transforma în fanatism. De la fiecare nație, religie, societate, poți învăța câte ceva. O astfel de învățătură poate dura chiar mai multe vieți…
    Era să uit. Apa poate fi „transformată” de oricine iar de ce transmite persoana apei o poți afla foarte ușor. Cum o faci? Repeți ceea ce se vede în film. Apoi dai cuiva neavertizat de experimentul tău să guste și să-ți spună gustul. „A gusta” înseamnă să imiți cam ce fac gustătorii de vin, se ține în gură și se plimbă în cavitatea bucală cât mai mult timp. Apa „făcută” de mine are un gust dulce acrișor.
    Gata, mă opresc aici… de, sunt zodie de apă și vorbesc cam mult. 😳

    • Multumesc,Monica s10 !
      Imi sint de mare folos informartiile tale si sper ca si „dictaturii” pentru ca eu nu aveam rabdare sa continuii discutia si nici sa detaliez (in scris) pentru cineva care, presupun eu, nu este interesat de astfel de subiecte.

      • Bună !

        Ba, chiar mi-a făcut plăcere să citesc comentariul. Sigur că sunt interesată de astfel de subiecte, nu de ieri sau de azi ci de zeci de ani, dar despre Mihai Viteazul nu citisem astfel de detalii poate pentru că obișnuiesc să citesc cărți străine. Detaliatul în anumite situații are și el rolul său.
        Mă bucur deci de lămuriri pentru că așa cum am afirmat încă de la început Mihai Viteazul e unul dintre eroii dragi mie.

        Să aveți o zi bună!

      • Saru’mina!

      • Cu mare plăcere!
        Uite încă una, destul de interesantă. Atunci când întâlnești un text cu negații citește „din oglindă”. De multe ori presupunerile se bazează doar pe rațiune, pe conștientul omului format prin educația materialist- dialectică. Adevărul însă, stă în imaginea din „oglindă” și omul crede cu totul altceva decât ceea ce scrie sau vorbește. Ca de exemplu, textul scris așa: „eu nu aveam rabdare sa continuii discutia si nici sa detaliez (in scris) pentru cineva care, presupun eu, nu este interesat de astfel de subiecte” s-ar traduce în felul următor: „eu eram nerăbdător să termin discuția și să scurtez orice detaliu pentru cineva care, presupun eu, este indiferent la astfel de subiecte”. Cauți răspunsuri și atât. Atunci când am „tradus” câteva capitole, pe sărite, din cărți care au tematici diferite, sincer, m-am îngrozit de ce mesaj transmit autorii. Repet, o fac inconștient de cele mai multe ori.
        Unii oameni sunt interesați de științele esoterice. Ani de zile mi-a fost imposibil să stau mai mult de 5 minute într-un locaș de cult. La un moment dat, m-am săturat să mă tot sufoc (realmente!) și am început să caut răspunsuri. Asta a.fost tot… 🙂

      • Monica,daca cineva vrea sa spuna sau sa-mi spuna ceva,o face pur si simplu.Si atunci si eu ii stau la dispozitie,cu placere.Daca n-are chef si doar comenteaza de complezenta sau in doi peri,nu ma apuc eu sa caut „in oglinda”.
        Respect parerea oricui,pentru ca din pozitia,unghiul,locul in care este ,poate sa aiba dreptate.Dar trebuie,zic eu,sa-si exprime clar parerea,pozitia sau poate sa o argumenteze,daca crede ca exista probabilitatea ca eu sa nu inteleg.

  3. Uitam cam repede ca dupa destramarea statului condus de Decebal, primul care a reusit sa refaca unitatea celor din spatiul carpato-danubiano-pontic a fost Mihai Viteazu, si asta dupa circa 1500 de ani de la caderea statului dac. Vorbim mai des de Guta, Salam, etc decat de eroii neamului, trist!

    • Asa este.Ar trebui s-o spunem cit de des asa incit sa priceapa cei care au venit sa vada,le-a placut si au ramas,iar acum au pretentii teritoriale si de alta natura.
      Ni se poate spune nationalisti?
      N-au decit.Sintem la noi in tara!

  4. Mi-a plăcut mult povestirea. O fi legendă…o fi fost chiar aşa? Poate istoricii să afle ceva. În orice caz, ceva a fost şi în mod sigur discuţia pentru construirea catedralei, pe care ungurii au şi dărâmat-o după 1700. Despre astfel de „confruntări” legate de sfinţirea apei, am auzit multe alte relatări. Unele de dată foarte recentă. Pot să spun doar atât, că mama mea a ţinut în casă o sticlă cu agiasmă mai mulţi ani, uitată într-un dulap. După multă vreme, „apa” era la fel de bună şi nu avea niciun miros. În vreme ce o sticlă cu apă minerală uitată sub un scaun din maşină, a făcut şi verdeaţă după câteva săptămâni! 😀 Aşa că nu cred să fi fost vreo „şmecherie” în acea întâmplare. Cu cele sfinte, nici cei mai „glumeţi” nu se joacă. Nici chiar oltenii cei şugubeţi.
    O zi bună!

    • Alex,subtitlul articolului precizeaza sursa „povestirii”.
      In plus,se stie ca singura religie care primeste „lumina sfinta” de pasti,este religia ortodoxa.
      Pina la urma,nu trebuie decit sa constatam faptele!
      Mult bine!

Lasă un comentariu