Drum european

Pe vremuri am primit de la un prieten o carte în care, pe cele aproape 100 de pagini era conjugat verbul a merge.Fără nici un alt cuvînt.

Nu mai știu cine naiba zice că a scris amar de pagini și cine naiba a publicat chestia asta, dar sîmbătă am avut senzația că înțeleg ce a vrut omul ală să spună.

Adică, ne-am hotărît noi să mergem la tîrgul de la Negreni, unde n-am mai fost de vreo douăzeci de ani.Așa că, după plimbarea cu cățelul și unele mici cumpărături am purces la drum.

Doar că, am uitat că singura legătură rutieră între Cluj și Oradea este drumul european E60 și că între Florești și Gilău este, ca în fiecare sîmbătă, tîrg de mașini.

Deci, de la Cluj și pînă la Gilău am făcut o oră, iar de la Gilău și pînă la Negreni încă patru ore.

Adică, 80 de km în cinci ore.

Pînă  înainte de Gilău am înțeles că din cauza tîrgului se merge greu.De la Gilău pînă la Huedin s-a mers în coloană, dar bine.De la Huedin…, am fi ajuns mai repede pe jos.

Si nici măcar n-am fost încîntați de ce am găsit acolo.Nu mai este tîrgul de țară ci tot un fel de chestie în care se vînd  chinezării, vechituri, seconduri , mîncare și normal grămezi de țigani.

Noroc că localnicii asigură parcarea în grădinile și curțile proprii altfel ar fi o demenție de mașini parcate pe marginea drumului.

Înapoi am făcut o oră jumate, căci pînă la Poeni s-a mers tot centimetru cu centimetru.

Ne-a trecut pentru următorii 20 de ani, dar tot rămîne problema accesului rutier spre Oradea și spre frontieră.Cu ce sînt vinovați cei care sînt în tranzit prin România?

Au cam bătut clopotele și pentru Tîrgul de la Negreni sau tîrgul de la Fechetău.

https://fosile.wordpress.com/

8 răspunsuri

  1. Nu știu dacă și în ce privințe progresăm, dar în cele fundamentale pare că batem pasul pe loc! sau chiar mergem îndărăt…

    • De progres nu se poate vorbi.
      Dacă am fi bătut pasul pe loc, am mai fi avut cîte ceva.
      Deci, mergem, cu paşi alerţi, înapoi.
      Din păcate nu se poate şti pînă cînd.

  2. Așa cum au bătut pentru multe alte lucruri frumoase din țara noastra…

  3. Sincer sa fiu, inca nu am avut probleme de genul asta decat in zonele turistice consacrate (gen Bucuresti – Constanta, Bucuresti – Brasov), dar, oricum, pot sa-ti inteleg frustrarea.

    Si da, asta (infrastructura) este, in mod sigur, unul din capitolele la care suntem inca deficitari; a spune insa ca mergem inapoi cred ca este totusi o exagerare – privind obiectiv drumurile nu sunt nici mai rele, nici mai putine decat in trecut; problema principala o constituie faptul ca la noi infrastructura rutiera a fost gandita inainte de revolutie, pentru un anumit numar de autovehicole, iar acum avem aceeasi infrastructura, dar de zece ori mai multe masini.

    • Intrebarea era ” în ce privinţe progresăm?”
      Drumurile,în general, sînt mult mai bune decît în trecut.Din păcate sînt puţine şi nu suficient de late pentru traficul de acum.
      Dacă şi E60 ar fi de patru benzi n-ar mai fi astfel de probleme.
      Chiar povesteam zilele astea cu un prieten despre autostrăzile de la noi din ţară şi am ajuns la concluzia că, dacă ar fi fost construite pe piloni, n-ar mai fi fost atîtea probleme cu terenu ( alunecări şi altele), cu cumpărarea terenurilor de la proprietari şi ar fi putut fi terminate mult mai repede decît cele de la sol.
      Dar la noi…

      • Well, e cumva si vina noastra aici pentru ca parca prea facem abuz de masinile personale; bine, nu ma refer aici la cazul expus de tine, intr-adevar un drum european cu doar doua benzi nu e nimic altceva decat o gluma proasta. Dar ma refer in general, comparand cu alte tari, unde, culmea, nivelul de trai e mult mai ridicat, oamenii folosesc intens mijloacele de transport in comun (incepand cu metroul si terminand cu avioanele), pe cand la noi e moda asta ca fiecare cu masina lui.

        Exemplu concret – un drum Suceava – Bucuresti:
        – cu masina (singur in masina) dureaza vreo sase ore si ma costa in jur de 180 de lei (am socotit aici doar motorina!)
        – cu autocarul dureaza vreo sase ore si ma costa in jur de 90 de lei
        – cu avionul dureaza ceva mai mult de o ora, hai sa zicem doua ore cu tot timpul pierdut pe la aeroport si ma costa in jur de 135 de lei
        Si, totusi, cei mai multi oameni pe care ii cunosc ar alege sa mearga cu masina…

      • Păi ar fi cam așa, trenul nu mai e ce a fost și există o probabilitate să ajungi la destinație în 24 de ore.Avioane între localitățile principale din țară pînă acum n-au fost- în cazul expus Negreniul e la jumătate distanța între Oradea și Cluj-în plus, în demenția asta de drumuri și autocarele ajung dintr-un loc în altul la fel de greu.Metrouri județene nu sînt.
        Dacă mai pui și că era sîmbătă și în astfel de cazuri oamenii nu vor sa depindă de alții, dacă au mașină…

  4. Da, o realitate atât de tristă, de pe la noi. Nu pot să cred că au trecut 26!!!! de ani de la revoluție și noi tot cu problema drumurilor ne „lăudăm”! Atâtea guverne, atâția miniștri ai transporturilor, atâtea proiecte doar pe hârtie sau începute de zeci de ani și încă nefinalizate. În schimb…. o mulțime de scuze și explicații, care să ascundă „discret” incompetența, corupția, hoția și alte asemenea „calități”. Celebrul contract cu Bechtel este emblematic pentru ceea ce e la noi. Așa că, cine zice că n-am dat înapoi, să se uite bine și să vadă că până și Albania are autostrăzi mai bune și mai multe decât noi. Adică…. ei au putut și au vrut!! Ca să nu mai zic despre „minunile” tehnologice pe care le reușesc chinezii cu fiecare an, la cele mai înalte standarde de calitate și tehnologie. La noi… o rușine! Trebuie vreo 2 zile ca să traversezi țara, prin tot felul de hârtoape cu titlu de „drum național”…

Lasă un răspuns către fosile Anulează răspunsul