Gânduri de caniculă

Sînt de acord cu tine.Pentru că sînt de pe-aici și-am trăit alături de unguri, sași, germani,secui.Pentru că sînt căsătorit cu o unguroaică și n/am avut niciodată probleme în 33 de ani Dar mă gîndesc că ar putea să apară probleme din cauza faptului că harta prezentată de tine nu-i cuprinde pe bucovineni,pe maramureșeni,pe sătmăreni,pe crișeni și pe bănățeni.Cu ei ce se întămplă dacă Transilvania s-ar separa?

transylvanica

Îmi iubesc cultura, tradițiile, etnia și țara…
Nu îmi iubesc statul și administrația bolnavă, centralistă, ultranaționalistă și coruptă, pe care îi consider principalii inamici ai acestei țări.
Mă consider român ardelean, sau ardelean român, chiar nu contează ordinea, Transilvania fiind, ca să-l parafrazez pe celebrul Sever Bocu, patria mea restrânsă. De ce spun asta: fiindcă Transilvania există din 1075, fiindcă în 1133 era deja voievodat, fiindcă în evul mediu a fost principat cvasiindependent, fiindcă a fost Mare Principat în timpul habsburgilor, deci o istorie unică și specifică.
Care se suprapune doar parțial peste istoria maghiarilor, sau românilor, sau austriecilor.
Fiindcă aici s-a născut națiunea română modernă, grație mai ales bisericii greco-catolice și elitei școlate, la cele mai celebre universități din Europa, fiindcă aici au trăit și construit maghiarii, sașii, armenii, evreii și atâția alții, lăsându-ne moștenire o Transilvanie frumoasă și mândră…
Ce am făcut noi cu această moștenire, nu…

Vezi articol original 285 de cuvinte mai mult

7 Răspunsuri

  1. Tu ai punctat foarte bine!
    Aș mai spune și că, în țara noastră există mai multe zone cu populații mixte, dar care trăiesc într-o perfectă comuniune.
    Cred că cea mai importantă problemă este cea a respectului reciproc.

    • Aici, în Ardeal au fost multe probleme şi din păcate, încă mai sînt.
      O mare lipsă este că, la şcoală nu s-a predat niciodată istoria locală, regională.
      Dar ar trebui- şi sper că o va face Tudor Duică.
      Trebuie să ştim totul, cu bune, cu rele ca să putem trece peste ele şi putem construi pe mai departe.
      Regiunile pe care le-am amintit au făcut parte întotdeauna din aceiaşi oală.
      Nu le poţi lăsa acum deoparte doar pentru că nu se încadrează în graniţele foarte vechi ale Transilvaniei.Cu atît mai mult cu cît mai aduc nişte etnici-ucrainieni, sîrbi- cu propria contribuţie la averea noastră culturală.

      • Din păcate, istoria reală nu prea este discutată nici măcar în mediile academice, dar să mai fie predate în școli. Am impresia că se tinde către dispariția istoriei ca materie de studiu în școli.
        Și religia este motiv de sfadă. Poate că și aceasta ar trebui studiată ca istorie a sa, studiind și elementele principale ale marilor religii, studiu comparativ imparțial.

        Recunosc, m-ai trimis la lectură, să văd ceva despre acest Tudor Duică. Am citit și-mi pare că face partizanat maghiar. Poate mă înșel eu, deși istoria cunoscută de mine (nu este vorba de istoria învățată în școală) nu este în concordanță cu cea adusă „la lumină” de domnul Duică.

  2. Cuvântul de ordine ar trebui să fie: toleranță…

  3. Foarte bine spus!Bravo!

  4. Liberté, Egalité, Fraternité!
    Frumoase idealuri, dar ar trebui sa privim și realitatea de sub aceste frumoase cuvinte.
    „Patria restrânsă” poate fi Transilvania, dar poate restrânsă și mai mult, la un ținut ca cel al Donbas-ului sau al Secuilor.
    În alta ordine de idei, omul își iubește patria lui Transilvania pentru ca a fost principat independent înaintea celorlalte provincii românești, pentru ca acolo s-a născut națiunea romana moderna etc. Adică din motive de superioritate morala, culturala etc. Adică din motive de orgoliu ardelenesc.
    Ciudat mi se pare ca ardelenii nu sunt îngâmfați de felul lor. De aceea zic eu ca se vede ceva propaganda străină pe aici. Poate ma înșel, poate nu ma înșel, poate am supărat și-mi cer scuze.

Lasă un răspuns

