La piaţă

Dacă tot mi-a deschis apetitul „o tipa oarecare ” cu ghidul ei de supravieţuire, hai să vă povestesc şi eu.

Nu, eu nu mă tîrguiesc.N-am răbdare şi nici chef.Fac turul de vizionare şi dacă imi place ceva cer, îmi aleg, plătesc  şi-mi văd de drum.

Am un prieten căruia îi place să se tîrguiască.Pînă la urmă, tarabistul îi dă orice, cu reducere sau gratis numai să plece de acolo, că-l ocolesc clienţii.

Dar, căci întotdeauna este şi un dar, nu mă pot  răbda să nu comentez.

La o tarabă, un bătrîn vinde castane.Castane mari, frumoase, tari- căci cele moi sînt ori prea vechi şi uscate ori au viermi sau alte chestii care sînt sau au fost vii- iar lîngă  preţ scrie sînt de la Baia Mare.S-au prins ţăranii sau vînzătorii  pieţari că s-au săturat românii de legumo-fructele străine.

Si-i zic omului că la Baia Mare nu se mai fac castane, că au murit castanii.Măcar să spună că sînt de la Tismana.

Rîzi de mine, zice omul, la Tismana e mănăstire, nu castani…

Anul trecut, pe vremea cînd abia incepeau să răsară verdeţurile  din pămînt, unii vindeau căpşuni de Satu-Mare.

Si unde au crescut, în pivnită?

Mere din livezile  Clujului- care nu mai există.

Mai nou, toate cireşele sînt pietroase şi neaparat de la Cireşoaia.Nu ştiu cîte Cireşoaia sînt în ţară, dar e clar ies cireşe cît din toată Spania, Grecia şi Turcia la un loc.

Tot anul trecut, pe la începutul lui iulie au apărut unii lebeniţari cu lebeniţă  oltenească şi care semăna si la aspect şi la gust cu cea din mall-uri.Noroc că s-au prins şi cei de la primărie şi nu le-au închiriat spaţii pentru vînzare.

12 Răspunsuri

  1. Se mai fac castane în Baia Mare, doar că în cantități mai mici. În toamnă, am luat câteva kilograme la prețul de 15 lei/kg. Nu toate erau bune, dar a meritat.

    • Se mai fac, dar nu la nivel de întretinut pieţele din toată ţara, sau Transilvania.
      Au murit pomii bătrîni , iar cei tineri, proaspăt plantaţi încă nu au producţie.

  2. Si la Manastirea Hurezi erau niste castani comestibili imensi, am fost saptamana trecuta si n-am mai gasit decat unul, restul rasi toti si toti copacii de pe vai (stanga-dreapta) la fel. Asa ca s-ar putea sa fi stiut omul ceva (ce nu stiu eu) despre manastirea si copacii care se exclud reciproc.

    • Livezile de castani din zona Tismana-nu chiar de lîngă mănăstire, dar aşa sînt mai uşor de localizat-aveau şi încă au producţie mai mare decît cele de la Baia Mare.
      Atîta doar că noi, cei din Cluj de exemplu, fiind mai aproape de Baia Mare, ne era mai uşor să ne aprovizionăm de acolo.
      Si oricum, castanele din producţie românească arată altfel decît cele din străinătate.
      Măcar atît ar putea să ştie cei care le comercializează.

  3. Nici eu nu mă târguiesc. Nu am reuşit să dobândesc „arta negocierii” – şi nu mă refer aici neapărat la taraba din piaţă.🙂 Aşa că, dacă îmi place oareşce produs, îl iau fără să îmi pun întrebări. Asta e.🙂
    „Turul de vizionare” e nelipsit, nu se poate fără el!

    • Pe vremea cînd mai mergeam cu pietre la expozitiile de profil nu eram în stare să le vînd.
      Le vorbeam celor care se opreau la masa mea despre pietre, despre modul de formare, despre felul în care le-am prelucrat şi eventual, dacă nu-mi faceau ei o ofertă, le ceream un preţ pentru munca mea.Piatra o primeau ca pe un cadou.
      Mi-au spus mulţi alti, adevăraţi, comercianţi că le stric piaţa.
      Eh, nu sîntem făcuţi toţi pentru a vinde…

  4. 😊 Mno, și în Timișoara există „adevărate culturi” de papaia (habar n-am dacă așa se scrie), avocado și mai ales mere, struguri și căpșuni, de-lea frumoase, „autohtone” ! 😃
    Sigur, nu mai întreb de unde ! Știu sigur !
    Turcia, Spania…
    Am io o băbuța de la care iau mere, mi-e tare dragă. Merele ei sunt ale ei, din mărul ei…au aromă ….

    • Mai sînt cîţiva localnici ( hoştezeni ) şi pe aici prin Cluj.
      Baiu e că se împuţinează şi n-o să mai avem legume şi fructe locale.Poate nu aşa de frumoase ca cele din străinătăţuri, dar în mod sigur, mult mai gustoase şi mai aromate.

      • Îți amintești ce aromă aveau fructele bunicilor ? Poți să uiți. Din păcate!

      • Imi amintesc.
        In plus, grădina incă mai există, chiar dacă bunicul nu mai e de mult.
        Cei care locuiesc acum acolo ne primesc cu drag de cîte ori mai mergem.

Lasă un răspuns

