Muntele

Constat cumva, cu parere de rau, ca nu mai este abordat muntele asa cum o faceam eu, si altii mai demult.

Vad la Adrian,https://buceginatura2000.wordpress.com/

si cei care comenteaza la el ca vorbesc numai de trasee, de marcaje, de obiective.

Mergeam pe munte sa ne abandonam lui.Ii vorbeam, ii multumeam ca ne lasa sa ne plimbam pe cararile lui, ca ne hraneste cu belsugul lui, ca ne racoreste si ne astimpara setea cu apele lui cristaline, ca ne adaposteste prin padurile si grotele lui.

Mergeam pur si simplu intr-o directie fara marcaje, fara trasee, fara obiective.Si-atunci poti sa vezi muntele, il poti simti, poti sa depasesti obstacolele care iti ies in cale fara mari probleme, poti vedea frumusetea la ea acasa.

Mergeam cite o saptamina fara sa intilnesc pe cineva, iar cind intilneam putea fi un localnic, sau un alt abandonat ca si  mine si care abia astepta sa ne vedem fiecare de drum.

E drept, Adrian fiind ghid trebuie sa urmeze marcaje, sa-i invete pe turisti cum sa urmeze marcajele.

Pentru noi era suficient sa stim din ce directie rasare soarele si aveam posibilitatea sa ne orientam, era suficient sa stim ca fiecare piriu se varsa intr-un altul mai mare si ca in apropierea apelor sint localitati, daca am avea nevoie de oameni in preajma.

Mai zice citeodata Adrian ca pe traseul cutare se urca „bara la bara”, atitia turisti sint.

Adica toata lumea se inghesuie in acelasi loc si te freci unul de altul ca in oras, pe trotuar?

Asta nu mai e drumetie, nu mai e iesire din cotidian, nu mai e abandon in natura.

Da poate gresesc eu, poate mai sint inca multi care merg pe munte pentru munte nu pentru a fi vazut, a se intilni , sau pentru ca asa-i la moda.

S-ar putea spune ca tot ce am zis acum se incadreaza in categoria:rautati.

17 răspunsuri

  1. Ma gandesc eu ca , printre cei ce cunosc muntele asa cum tu il cunosti , mai sunt si profani ca d-alede eu , care habar nu au ce trebuie facut pe munte si cum se merge pe munte , dar , totusi , isi doresc sa mearga.De aceea singurul lucru pe care il pot face este sa urmeze un marcaj , unde sigur vor fi ajutati , in caz de….
    Eu una nu m-as avantura in necunoscut , mi-ar fi teama , avand in vedere ca cunostintele mele despre munte si excusriile mele pe munte sunt undeva sub nivelul marii….Categoric nimeni nu ma opreste sa invat despre asta,dar ,de obicei , teoria cu practica nu prea se pupa.
    Trist este ca novicii ca mine , majoritatea lor , desi incearca si ei marea cu degentul , multi nu respecta natura si cacarile batute la pas si strica sau fac gunoi….asta eu nu pot intelege.

    • * cararile , nu cacarile…. :))))))))))) scuze!

      • Nu-i bai, ca unde-s asa de multi ajungi sa trebuiasca sa sari peste cacari, pe si pe linga carari.

      • :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))

      • Ce pe faza esti.
        Ma gindesc ca daca sint atit de multi in anumite zone, sar putea sa se intimple cam cum este in jurul refugiilor de la sosea, adica plin de hirtii care acopera ceva…

      • Din pacate , asa se intampla deja… 😦

    • M-am referit la montaniarzi, desi sa stii ca nici eu nu m-am nascut atoatecunoscator.
      Ca, pina la urma, chiar cu marcaje poti derapa de la traseu daca nu esti atent.Ori scopul este sa te relaxezi, sa te plimbi nu sa stai cu ochii in patru, namaivazind mare lucru din toate pe linga care treci.
      Da, na! Trece articolul la „rautati” si iarta.

      • Pai nu m-a suparat,constatam…. 😀

      • Ai ocazia sa-ti dai greata prin Cheile Nerei sau Cheile Beusnitei.
        Cheile Beusnitei cu cascada aferenta nu sint asa de lungi, mergi prin padure,pe carare si n-ai nevoie sa te uiti dupa marcaje existind doar doua directii.Una la dus si una la intors.Hai ca m-am incurcat in stiinta.Poti sa-ti dai greata pe valea si cascada aferenta Susara, care-i la caputul Sascai Montane.
        Pentru Beusnitei si Nerei mergi la Sasca Romana.
        Pentru Cheile Nerei iti trebuie timp.Nu poti sa le vezi val-virtej.
        Dar in cazul cheilor, avantajul consta in directiile de mers, de vizitat.

  2. Nu sunt răutăți cele spuse de tine, este vorba de o anumită abordare a cunoașterii muntelui.
    În conștiința mea, muntele trebuie abordat cu respect față de ceea ce reprezintă el, fie că mergi pe poteci, fie că rătăcești pur și simplu printre culmile și văile sale!

    • Asa este Mugur.Si-atunci vei simti energia muntelui, miracolul,protectia lui.
      E drept, un traseu marcat iti confera siguranta ca plecind de aici, ajungi acolo.Dar asta facem zilnic prin oras, pe sosea.

      • Energia muntelui, a naturii în general, o putem simți oricând, dacă îi acordăm atenția cuvenită! Și nu cred că avem nevoie de factori suplimentari de siguranță, cum ar fi potecile spre exemplu, pentru a putea străbate căile. Este suficient să reușești să te înfrățești cu natura, iar în acest caz vei ști totdeauna în ce parte să te îndrepți. Și vei găsi negreșit drumul către ceea ce cauți. Uneori căutăm doar liniștea, alteori chiar neliniștile ne sunt țelul.

      • Asa-i.
        Integrindu-te in mediu, devii parte din acel mediu si nimic nu-ti mai este ascuns.

  3. Am vazut articolul, Sandu, imediat ce ai postat link spre mine, dar am intarziat cu raspunsul. Pana pe la 18 ani am fost cu oameni la fel ca tine, care mergeau fara timp, limite, nu aveau teama de intuneric, se intorceau acasa cand doreau. Dupa ce au murit, am mai facut si eu excursii solitare dar nu ca atunci cand eram cu ei, si in niciun caz cum mergeau ei sau tu. Ce am facut eu a fost ceva mult mai simplu, o zi-doua cu cortul… cea mai serioasa fiind cu bicicleta spre Brasov-Fagaras-Valea Oltului-Valea Lotrului-Vidra-Petrosani-Iorgovanu si apoi pana la Simeria. Generatia ta a fost una care s-a bucurat de natura de o asemenea maniera incat este foarte dificil sa se mai inteleaga astazi, din pacate.
    Si da, asa este pe Bucegi in aceasta perioada. Oameni la tot pasul pe Platou, intre vf. Omu-Cruce-Babele-Cota 2000. Vad o singura parte buna, oamenii s-au mai civilizat nu mai lasa atat de multe gunoaie in urma lor. Nici nu pot scrie foarte mult despre trasee nemarcate pentru ca indemn tot felul de curiosi sa mearga pe acolo. Apoi, stii… pe blogul meu intra si cei de la Administratia Parcului, jandarmi, alti oameni ai mediului, legii, si zic ca invat lumea la incalcat regulile Parcului. Amenda este pe la 3000 lei daca te abati de la traseul turistic. Bine, nu am auzit sa fie cineva amendat din acest motiv, dar mai bine tin linia mea ca de obicei. Nici focul nu ai voie sa-l faci in Bucegi decat in locuri special amenajate… care nu prea sunt. Asfaltand drumurile prin Bucegi, au accesibilizat acesti munti, probabil in cativa ani va fi cel mai antropizat munte din tara.

    • Adrian, in Bucegi esti ca acasa.Stii cit praf s-a depus si observi imediat cind se modifica ceva.
      Pentru drumetie pe munte ia-ti liber si mergi pe alti munti.Sa stii ca mai sint si altii in tara asta pe care poti sa te plimbi, sa vezi si sa simti muntele, sa retraiesti ce ai invatat in tinerete.
      Adrian, mergi pe munte!
      In Bucegi te-ai dat cu trotineta.

  4. Lumea se occidentalizeaza, se „capitalizeaza”. Adica intervin in orice domeniu din viata noastra chestii ca eficienta, performanta etc. Chestiile astea le auzim atat de des prin mass media incat ne intra in cap fara sa ne dam seama, mai ales generatiile mai tinere. Si mass media transforma ceea ce intelegi tu printr-o drumetie in natura intr-un fel de moda, ca e o distractie. E week-end? Fuga la mare sau la munte, sa vedem ce artisti mai concerteaza pe acolo si ce atmosfera e in cluburile de acolo. Plus ca se vorbeste peste tot despre cat de putin este amenajata natura la noi, ca nu este asfalt, ca nu sunt wc-uri sau baruri pentru distractie.
    Am exagerat un pic. 🙂

    • Vezi, e un pic gresita treaba.Partea cu „fuga la munte sau la mare” este specifica numai Bucurestiului.Ei sint relativ aproape si de munte si de mare.
      Pe unde am mai circulat am vazut o gramada de tineri cu drag de munte, de drumetii,de catarare, de cercetare si care nu sint interesati de cluburi,baruri si celelalte.In schimb, cei cu cluburile nu sint interesati de munte.
      Pe de alta parte, tinerii sint prea putin interesati de televizoare sau ziare, deci ei nu pot fi influentati.
      Vezi tu, printul Charles arata tuturor cit de frumoasa este Romania, in timp ce mass media arata numai rautatile si porcariile care se intimpla aici- e drept ca sint mult mai multe chestii urite decit erau inainte-, dar timpeniile astea sint peste tot in lume.
      Practic, noi am invatat de la ei sa fim rai, sa furam, sa inselam si toate celelalte.
      Ma bucur ca natura NU este amenajata.N-avem ce amenaja.Trebuie sa lasam natura sa se manifeste asa cum stie.In momentul in care intervenim, stricam.
      Sa stii ca eu ma bucur ca , inca mai sint drumuri neamenajate in zonele montane.Asa vor merge acolo doar cei interesati,cei carora le place.

Lasă un răspuns

